L’associació europea hortofructícola FruitVegetablesEUROPE (EUCOFEL), que aglutina a més de 4.500 empreses dels principals països productors i exportadors europeus, ha llançat amb suport financer de Brussel·les el programa de divulgació “CuTE-4You: Cultivating the Taste of Europe for You”. La campanya pretén posar en valor el treball essencial del sector realitzat durant la pandèmia del COVID-19.
L’associació europea hortofructícola FruitVegetablesEUROPE (EUCOFEL), que aglutina a més de 4.500 empreses dels principals països productors i exportadors europeus, ha llançat amb suport financer de Brussel·les el programa de divulgació “CuTE-4You: Cultivating the Taste of Europe for You”. La campanya pretén posar en valor el treball essencial del sector realitzat durant la pandèmia del COVID-19 i generar un moviment de suport als agricultors europeus que promogui, al seu torn, el consum de fruites i hortalisses produïdes dins de la Unió Europea.
L’acció de FruitVegetablesEUROPE, en la qual participen organitzacions tan destacades i representatives com a Comitè de Gestió de Cítrics, Afrucat, Freshuelva, Cooperatives Agro-alimentàries de Granada/Espàrrec Verd, +Bròcoli, Carxofa d’Espanya, Proexport, Asociafruit, Afruex, Apoexpa, Fedefruta i FEPEX, pretén també traslladar els missatges d’orgull i pertinença al sector a milions de consumidors a Espanya, Alemanya i Bèlgica. En termes de població, aquests tres països representen al voltant de 141,4 milions de consumidors de la UE.
“Demanarem als ciutadans que mirin l’etiqueta i s’assegurin que els seus productes siguin d’aquí. Tots sabem que la millor manera d’agrair el seu esforç als agricultors de la UE és consumir i gaudir de les fruites i hortalisses europees. Amb això, gana el consumidor, gana el productor i GANA EUROPA”, destaca el president de FruitVegetablesEUROPE, Juan Marín. “Des de FruitVegetablesEUROPE estem molt orgullosos i emocionats amb el llançament d’aquest programa de promoció de la UE. Es tracta del programa polític i social més important que s’ha posat en marxa a la Unió Europea per a agrair al sector europeu de fruites i hortalisses”, subratlla la Secretària General de FruitVegetablesEUROPE, Alba Ridao-Bouloumié. El president també ha ressaltat el caràcter estratègic de l’agricultura perquè “no podem quedar-nos en mans de tercers països i que qualsevol crisi, pandèmia o contingència geopolítica ens pugui deixar sense aquests aliments tan necessaris que necessiten els consumidors d’Europa”.
“Els consumidors han de saber que triant aquests productes fan costat als nostres agricultors, contribueixen a la generació d’ocupació en el medi rural i posen el seu granet de sorra perquè els nostres pobles continuïn vius, generant riquesa i oportunitats per a tots. L’aliança entre productors i consumidors nodreix la sobirania alimentària i el futur d’aquest sector essencial per a la població”, ha subratlleu Mª Francisa Parets, directora gerent de Cooperatives Agro-alimentàries Illes Balears.
En aquesta mateixa línia, les organitzacions que integren aquesta associació coincideixen a assenyalar que “el consumidor europeu ha d’haver clar d’adquirir fruites i hortalisses produïdes i confeccionades a Europa li aportarà majors garanties de seguretat alimentària, qualitat, respecte mediambiental i un compromís afegit amb els valors i maneres de fer, en el social i laboral, de la mateixa Unió Europea”.
En un vídeo promocional de la campanya, el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, ha reconegut el valor que tenen les fruites i hortalisses des del punt de vista de la salut, la nutrició, l’economia, l’ocupació, el desenvolupament rural i el medi ambient. “Sóc el ministre d’aquest país que es diu la ‘Horta d’Europa’ i amb molta raó, perquè efectivament nodrim de fruites i hortalisses al conjunt de la UE i som el major productor”, ha subratllat. Ha recordat que el nostre país compta amb més de 1,7 milions d’hectàrees, més de 30 milions de tones a l’any en producció de “excel·lents fruites i hortalisses, molt diverses”; una activitat que permet 200.000 ocupacions directes i 100.000 indirectes en la recollida i manipulat. “Els més de 16.500 milions d’euros de les nostres exportacions a la resta de la UE i del món mostren de quina forma contribuïm al desenvolupament d’aquest sector”, afegeix.
Així mateix, Luis Planas ha valorat que, en el marc dels objectius de desenvolupament sostenible, el sector respon a les noves demandes en matèria de respecte del medi ambient i de lluita contra el canvi climàtic.
Suport de la Comissió Europea
“El brot de Covid-19 ha desencadenat una crisi sense precedents. Estic profundament agraït als nostres agricultors i productors, que han demostrat la seva capacitat de recuperació i han continuat proporcionant als europeus aliments segurs i d’alta qualitat durant la pandèmia”, ha remarcat el comissari d’Agricultura i Desenvolupament Rural de la UE, Janusz Wojciechowski, després d’apuntar que “garantir la seguretat alimentària i una cadena de subministrament alimentària eficaç en tota la UE, és una de les prioritats de la Comissió”.
“L’any passat va servir per a deixar clar que és fonamental garantir que tots tinguin accés a aliments suficients, nutritius i sostenibles, preservant al mateix temps el nostre potencial de producció agrícola i reconeixent el paper clau que juguen els nostres agricultors en aquest context. L’assequibilitat dels aliments i la generació de beneficis econòmics més justos per als agricultors van de la mà”, afegeix Wojciechowski. Ha reconegut que els productors de fruites i hortalisses i les seves organitzacions van experimentar problemes financers i de flux de caixa, causats pel tancament del sector de l’hostaleria i altres punts de venda dels seus productes, així com dificultats en la collita a causa de l’escassetat de mà d’obra.
“Per a ajudar a alleujar aquests problemes, la Comissió va prendre ràpidament mesurades per a donar més flexibilitat en la implementació dels programes de suport al mercat de fruites i hortalisses i va potenciar el pla escolar de la UE (que cobreix la llet, les fruites i les hortalisses). Això va permetre la reorientació de les prioritats de finançament cap a mesures de gestió de crisi”, ha puntualitzat el comissari. D’un altre costat, ha recordat que “els desafiaments ambientals actuals ens obliguen a reduir significativament l’ús i els riscos de productes químics fitosanitaris, així com l’ús de fertilitzants i antibiòtics, i al mateix temps augmentar la superfície dedicada a l’agricultura orgànica”. En aquest sentit, “la CE ha recolzat un canvi cap a una dieta més vegetal, amb més fruites i verdures”.
Vídeo-espot amb rostres coneguts de la cançó
Les cantants Natalie Horler (representant d’Alemanya en el Festival d’Eurovisió 2013) i Kate Ryan (l’opció de Bèlgica en 2006 per al Festival) són els populars rostres que participen en el vídeo-espot de“CuTE-4You”, al costat de Blas Cantó -el representant d’Espanya en el certamen d’Eurovisió 2021, que acollirà la ciutat de Rotterdam (Holanda) a la fi de maig- i Soraya Arnelas (va participar en el concurs europeu en 2009). Els quatre artistes han mostrat el seu suport absolut al consum de fruites i hortalisses produïdes a Europa per les implicacions positives que té per als agricultors, l’economia i el desenvolupament rural. El vídeo-espot de campanya s’ha nodrit amb imatges de cultius i productors rodades en les principals zones hortofructícoles d’Espanya.
La nova campanya donarà continuïtat a “Cute – Cultivating the Taste of Europe”, una estratègia global de FruitVegetablesEUROPE llançada en 2018 per a posar en valor els mètodes de producció i les característiques de les fruites i hortalisses europees, que ha arribat ja a 220 milions de consumidors.
En el marc “CuTE-4You” es desenvoluparan accions específiques de suport als productors de taronja, mandarina, clementina, síndria, meló, maduixes, gerds, mores, nabiu, préssec, nectarina, pruna, raïm de taula, albercoc, cirera, paraguaià/préssec pla, tomàquet, pebrot, enciam, bròcoli, espàrrec verd, carxofa, espinac i api, entre altres. A més d’un audiovisual, la campanya es nodrirà de diverses accions en mitjans de comunicació, Internet i xarxes socials per a generar tot un moviment social a favor del consum de fruites i hortalisses europees, tal com resumeix l’eslògan: “Quan consumeixes les nostres fruites i hortalisses, gana Europa i guanyem tots”.
Distorsió de mercats
Si els productors europeus ja estaven bregant amb mercats altament volàtils, la pandèmia ha creat condicions d’inseguretat entre els productors i comercialitzadors. En aquest sentit, la campanya CuTE-4You, que compta amb un pressupost de 922.000 euros i cofinançament de la UE, vol contribuir a restaurar les condicions normals del mercat després dels múltiples impactes de la pandèmia Covid-19. El sector europeu de fruites i hortalisses és clau per a la UE, amb un pes del 19,8% de la producció agrícola total; prop de cinc milions d’hectàrees i un valor superior als 52.000 milions d’euros, que ofereix, a més, aliments assequibles i d’alta qualitat a 511 milions de consumidors. El sector preserva el patrimoni tradicional, cultural i natural d’Europa i és un motor d’ocupació i de desenvolupament rural.